29 i 30 maja klasy 5b i 5e wraz z opiekunkami - panią J. Bowżyk, panią, A. Omilian oraz panią A. Świderską- wzięły udział w dwudniowej wycieczce szlakiem początków państwa polskiego. Celem wyprawy było poznanie miejsc związanych z narodzinami polskiej państwowości oraz pogłębienie wiedzy z historii w sposób praktyczny i atrakcyjny.
Dzień pierwszy – Biskupin i Kruszwica
Nasza podróż rozpoczęła się wcześnie rano.Pierwszym przystankiem był Biskupin, gdzie zwiedziliśmy słynny rezerwat archeologiczny – zrekonstruowaną osadę sprzed ponad 2700 lat. Dowiedzieliśmy się, jak żyli ludzie w epoce żelaza, zobaczyliśmy chaty, narzędzia i sposób budowy wałów obronnych. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali opowieści przewodnika i chętnie zadawali pytania, a przede wszystkim mieli okazję wykonać samodzielnie biżuterię inspirowaną dawnym wzornictwem.
Następnym punktem naszej wycieczki była Kruszwica, znana z legendy o Popielu. Zwiedziliśmy Mysią Wieżę, z której roztaczał się piękny widok na Jezioro Gopło. Wysłuchaliśmy także legendy o złym władcy zjedzonym przez myszy – była to świetna okazja do połączenia nauki z zabawą.
Wieczorem dotarliśmy do ośrodka noclegowego w Gnieźnie.
Dzień drugi – Poznań
Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy do Gniezna, gdzie odwiedziliśmy Katedrę Gnieźnieńską, znaną z Drzwi Gnieźnieńskich przedstawiających sceny z życia św. Wojciecha. Zwiedziliśmy również muzeum katedralne, w którym mogliśmy zobaczyć wiele cennych eksponatów z czasów piastowskich. Przewodnik opowiedział nam także o zjeździe gnieźnieńskim i roli Gniezna jako pierwszej stolicy Polski.
Następnie udaliśmy się do Poznania, jednego z najstarszych miast w Polsce. Tam zwiedziliśmy rynek i wzięliśmy udział w warsztatach cukierniczych z humorem uczących wytwarzania rogali świętomarcińskich. Dodatkową atrakcją była możliwość zobaczenia słynnych poznańskich koziołków.
Po obiedzie we Wrześni wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Wszyscy wrócili zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.
Wycieczka była niezwykle udana. Uczniowie mieli okazję na żywo zobaczyć miejsca, o których uczą się na lekcjach historii, a przy tym spędzili czas w miłej atmosferze, ucząc się współpracy i odpowiedzialności. Dzięki tej wyprawie lepiej rozumiemy początki naszej ojczyzny i znaczenie dziedzictwa narodowego.